Pertanyaan & Aduan

Soalan - soalan Lazim

Jawapan :

Layak. Insentif ini adalah bagi pemohon warganegara Malaysia dan berkhidmat sebagai frontliners di jabatan/ agensi kerajaan di Selangor di sepanjang tempoh PKP.

Jawapan :

Layak. Pemohon hendaklah mengemukakan salinan slip gaji pemohon dan salinan slip gaji/ surat akuan pendapatan pasangan.

Jawapan :

Tidak. Insentif ini terhad kepada maksima 2 orang anak di bawah 12 tahun yang memerlukan perkhidmatan penjagaan dalam tempoh PKP.

Jawapan :

Tidak. Insentif ini terhad kepada maksima 2 orang anak di bawah 12 tahun. Walau bagaimanapun, anda boleh membuat permohonan melalui Bantuan Anak Istimewa Selangor (Bantuan AnIS) melalui laman web www.anis.yawas.my bergantung kepada terma dan syarat yang telah ditetapkan

Jawapan :

Boleh. Anda boleh memilih mana-mana jenis perkhidmatan penjagaan anak-anak sepanjang tempoh PKP ini dan hanya perlu mengemukakan maklumat penjagaan anak-anak anda. Walau bagaimanapun, pihak Kerajaan Negeri tidak bertanggungjawab atas keselamatan anak-anak anda. Pengasuh/ taska/ mobile nursery adalah pilihan dan tanggungjawab ibu bapa sendiri.

Jawapan :

Pertanyaan boleh dikemukakan bermula 20 April 2020 dengan menghubungi di talian 03-5481 8800 / 011-3158 3804 / 011-2714 5515 (Isnin hingga Jumaat, jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang) atau emel di pertanyaan.yawas@gmail.com

Jawapan :

Tidak. Sebarang rayuan selepas permohonan gagal tidak akan dilayan. Oleh yang demikian, tuan/puan diminta untuk membaca serta meneliti syarat-syarat permohonan sebelum memohon dan pastikan dokumen sokongan yang dihantar adalah lengkap seperti yang dinyatakan dalam senarai semak.

Jawapan :

Anggaran tempoh proses semakan permohonan adalah dalam masa 5 hari bekerja selepas dokumen permohonan diterima. Tuan/puan boleh buat semakan permohonan secara online di laman web asuhpintar.yawas.my.

Jawapan :

Tuan/puan tidak perlu membuat permohonan semula, tuan/puan dikehendaki untuk menghantar dokumen yang diperlukan dalam tempoh 5 hari bekerja selepas permohonan disemak.Penghantaran semula dokumen yang tidak lengkap hendaklah dibuat ke emel daftaripaf@gmail.com. Tuan/puan diingatkan untuk menyatakan maklumat asas seperti nama dan nombor kad pengenalan di dalam emel tersebut bagi memudahkan proses semakan.

Jawapan :

Tuan/puan dikehendaki untuk menghantar borang yang telah disahkan beserta dokumen sokongan yang diperlukan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan online dibuat. Penghantaran dokumen boleh terus dibuat ke emel daftaripaf@gmail.com .

Sila klik di sini untuk membuat sebarang pertanyaan lebih lanjut mengenai IPAF atau boleh menghubungi 03-5481 8800 / 011-3158 3804 / 011-2714 5515 (Isnin hingga Jumaat dari jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang) atau emel di pertanyaan.yawas@gmail.com